U bevindt zich hier:

Oefening

Staande Chi Kung (1)

Staande Chi Kung (2)

Volledige gezondheid

Beschreven medische waarde van Tai Chi

Gedocumenteerde medische voordelen van Tai Chi

De Golden Flower gemeenschap

Energie - De echte leraar

Arm Cirkel Oefeningen

Po Chi oefeningen

De Tien Punten van Yang Cheng Fu

1. Hoofd rechtop

2. Borstkas omlaag

3. Ontspan het middel

4. Vol en leeg

5. Schouders en ellebogen zakken

6. Gebruik I geen Li

7. Beneden enboven volgen elkaar

8. Zo binnen, zo buiten

9. Verbonden en ononderbroken

10. Kalmte in beweging

Yi leidt de Qi, Qi leidt de Li

De Wapenwet en Zwaarden

Kleine Cirkel Ademhaling

Energie Circulatie Oefeningen

Is Tai Chi Chuan the same as Taijiquan?

De Dui-fang

Boekenlijst

Uitgaven van Golden Flower Leden

Downloads

Algemeen:

Startpagina

Contact

Links

Copyright

Disclaimer

Site-overzicht


Houd het hoofd rechtop opdat de geest (shen) de kruin kan bereiken


Gebruik geen spierkracht (Li), of de nek zal stijf zijn en de ademenergie (chi) en het bloed kunnen niet doorstromen. Het is nodig je ongedwongen en levendig te voelen. Wanneer de geest de kruin niet kan bereiken, kan deze zich niet uiten.


Door het hoofd rechtop te houden kan de micro- en de macrokosmische omloop een vrije doorgang krijgen door de nek, over het hoofd en naar de armen. Probeer maar eens iemand met enige ontspanning te duwen met je hoofd in de nek. Dat gaat niet goed. Een duidelijk geval van geblokkeerde Chi die niet naar de armen (de duw) kan worden gebracht.

Een veel voorkomend misverstand is het onbegrip waar ‘de kruin’ zich bevind. Vele beginnende Tai Chi’ers horen een instructie als ‘een draadje trekt je kruin omhoog’. Daarbij kijken ze dan een beetje verheven omhoog. Het lijkt soms of het ‘draadje’ ook aan hun wenkbrauwen zit! Probeer zo eens iemand te duwen.

Een betere instructie vind ik om de achterkant van je nek, je nekharen, omhoog te brengen. Daarmee laat je daadwerkelijk de Shen stijgen. De genoemde ‘kruin’ zit meer naar achteren dan de meeste mensen denken. Het is niet de Bai Hui die bedoeld wordt, maar een punt ongeveer 2 cm daar achter. Je duwt dat punt omhoog, trek je kin een beetje in en blijf wel naar voren kijken. Duw nu eens iemand op deze manier en voel het verschil.