U bevindt zich hier:

Oefening

Staande Chi Kung (1)

Staande Chi Kung (2)

Volledige gezondheid

Beschreven medische waarde van Tai Chi

Gedocumenteerde medische voordelen van Tai Chi

De Golden Flower gemeenschap

Energie - De echte leraar

Arm Cirkel Oefeningen

Po Chi oefeningen

De Tien Punten van Yang Cheng Fu

1. Hoofd rechtop

2. Borstkas omlaag

3. Ontspan het middel

4. Vol en leeg

5. Schouders en ellebogen zakken

6. Gebruik I geen Li

7. Beneden enboven volgen elkaar

8. Zo binnen, zo buiten

9. Verbonden en ononderbroken

10. Kalmte in beweging

Yi leidt de Qi, Qi leidt de Li

De Wapenwet en Zwaarden

Kleine Cirkel Ademhaling

Energie Circulatie Oefeningen

Is Tai Chi Chuan the same as Taijiquan?

De Dui-fang

Boekenlijst

Uitgaven van Golden Flower Leden

Downloads

Algemeen:

Startpagina

Contact

Links

Copyright

Disclaimer

Site-overzicht


Ontspan (sung) het middel

Het middel is de aanvoerder van het hele lichaam. Wanneer je het middel kunt ontspannen, dan zullen je twee benen kracht krijgen en zal het onderste gedeelte stevig en stabiel zijn.
Vol en leeg wisselen, en dit is gebaseerd op het wenden van het middel. Men zegt ‘de aanzet van de houdingen ligt in het middel. Wanneer je geen kracht kunt verkrijgen, zoek dan de fout in de benen en het middel.’



Het middel is de aanvoerder van het hele lichaam. Dit is een lastige om te doorgronden. De meeste boeken over Tai Chi hebben het wel over het principe dat de bewegingen van de Vorm’ vanuit het middel, het centrum of de Dan Tien komen. Dit principe heeft verschillende niveaus en diverse uitgangspunten.

Bewegen vanuit het lichaam
Een beginnende Tai Chi´er leert eerst om de bewegingen vanuit het hele lichaam te laten komen. Door te ontspannen worden de bewegingen steeds minder solitair. Daarmee bedoel ik dat bijvoorbeeld de armen niet los bewegen ten opzichte van het lichaam maar meer verbonden met de rest van het lichaam. In bijvoorbeeld buikdansen moeten de bewegingen juist solitair gedaan kunnen worden, in Tai Chi niet. `Als één deel beweegt, beweegt alles` luidt een andere Tai Chi klassieker. Bij het ´bewegen vanuit het lichaam´ hou je je romp als één geheel, de schouders en heupen bewegen niet ten opzichte van elkaar. Dat zal eerst wat stijf aanvoelen, wanneer je hierin steeds meer ontspant, zal je merken dat de bewegingen veel meer geïntegreerd voelen, veel meer als één.

Bewegen vanuit de rug
Een volgend niveau is dat de bewegingen vanuit de ruggengraat worden uitgevoerd. Feitelijk komen alle fysieke bewegingen uit de ruggengraat. Wanneer je je rug beweegt, kan het niet anders dan dat je je lichaam beweegt.
Probeer het eens: hou je rug en nek recht en verticaal. Loop een stukje en draai je ruggengraat als één geheel. Je zult merken dat het onmogelijk is om nog rechtdoor te lopen.
Dus je beweegt je hele lichaam wanneer je je rug draait. Er is echter meer hierover te leren. Met het doen van de Vorm, let eens op hoe je je ruggengraat beweegt. Beweeg je je rug naar voren toe, dan moet het hele lichaam volgen. In plaats van alleen met je benen te stappen, beweeg je als één geheel naar voren. Het principe “Als één deel beweegt, beweegt alles” kan je dan letterlijk ervaren.
Ook neurologisch komen de bewegingen uit de ruggengraat, mits ze voldoende beheerst worden. Routinematige bewegingen (bijvoorbeeld schakelen bij autorijden door ervaren bestuurders) worden niet aangestuurd door de hersenen. De signalen worden door het ruggenmerg naar de desbetreffende spieren gestuurd. Dit is een veel directere connectie. Bij vechtkunstenaars uit zich dit verschijnsel bijvoorbeeld in een verhoogde reactievermogen. Een normale reactie vergt zo'n 0,5 seconde van waarnemen tot actie. Een vechter kan in 0,2 seconden een respons geven. Dus wanneer de Vorm er goed inzit, hoef je er niet meer over na te denken, de prikkels komen direct uit de rug.

Bewegen vanuit de 'Kua'
De eerste vraag rijst al: wat is de Kua? In de Tai Chi literatuur worden er verschillende begrippen mee bedoeld. Sommigen vertalen het naar het bekken, anderen bedoelen er de twee heupgewrichten samen mee. Ook het middel, de liezen en de heupen worden genoemd als zijnde de Kua. Geen van hen verkondigen de absolute waarheid, ze hebben allemaal gelijk. Het is zeker de moeite waard om al deze facetten te onderzoeken. Vooral hoe de liezen plooien wanneer je het bekken draait (ten opzichten van je stand).
Vol en leeg wisselen, leg ik in deze uit als het Yin-Yang principe in de heupen. Wanneer je het middel (het bekken of de heupen) draait, dan vouwt één zijde van je liezen in (Yin) en de andere zijde gaat open (Yang). Dit is één van de redenen om het stuitje (het heiligbeen) omlaag te houden. Met het stuitje naar achteren zijn beide heupen Yin (dubbel Yin). Met het stuitje naar voren (een veel voorkomend misverstand in Tai Chi land) zijn de heupen dubbel Yang. Wanneer je de Kua beweegt vanuit een Yin-Yang in de heupen, roteert het bekken boven op je onderstel (je benen). Het gevolg is dat je ruggengraat meedraait, en zie daar: het hele lichaam beweegt.

Bewegen vanuit het Centrum (Dantien)
Vele mensen beschrijven dit principe, ik heb maar weinigen meegemaakt die dit ook daadwerkelijk kunnen toepassen. Zelf ben ik dit principe na vele jaren nog altijd volop aan het bestuderen.
De hiervoor genoemde principes kun je indelen in de (bio)mechanische of (bio)dynamische principes. Bewegen vanuit de Dantien is een energetisch principe.
Een versimpelde weergave is als volgt: Stel je voor dat je Dantien een energiebol is die vrij kan bewegen in je buik. Door het sturen van die energiebol, stuur je alle bewegingen van je lichaam. Het is ook voor te stellen als een versnellingsbak van een auto. Wanneer de motor draait, moet je een versnellingsstand kiezen om de wielen te laten draaien. Een hogere versnelling zorgt voor een hogere snelheid van je wielen. In z'n achteruit zorgt ervoor dat de wielen achteruit draaien. Je Dantien is dan de motor en je hebt evenveel versnellingen vooruit als achteruit. Veel meer kan ik er niet over vertellen omdat dit typisch zo'n principe is dat je moet voelen en oefenen met de instructies die voor jou gepast zijn.

Wanneer je het middel kunt ontspannen, dan zullen je twee benen kracht krijgen en zal het onderste gedeelte stevig en stabiel zijn.
Probeer dit eens: sta gewoon, lekker ontspannen en verder zoals je gewend bent. Voel je benen. Voel, ervaar hoe dat voelt. Voel hoe je voeten op de grond staan en hoe je gegrond bent. Registreer hoe dit aanvoelt.
Span nu je middel eens aan. Hoe voelen je benen nu? Hoe gegrond ben je? Wat voelt er nog meer anders dan hiervoor?
Ontspan weer en breng je stuitje naar beneden, knieën licht gebogen. Vergelijk nu weer hoe dat voelt ten opzichte van de twee vorige manieren.
Je kunt voelen dat wanneer je het middel ont-spant, er veel meer kracht in de benen zit.

Vol en leeg wisselen, en dit is gebaseerd op het wenden van het middel.
Wanneer je het middel draait, vouwt een kant van je heup in, de andere kant opent (zie hiervoor, Yin-Yang in de heupen). Het ene been wordt vol (gewicht erin), het andere been leeg. Met het draaien van het middel, verschuift het gewicht en zo wisselt vol en leeg.

Wanneer je geen kracht kunt verkrijgen, zoek dan de fout in de benen en het middel.
Ik hoop dat het bovenstaande voor een beter inzicht zorgt zodat je “kracht kunt verkrijgen”.
Zorg ervoor dat je benen stabiel zijn (geen knikkende knieën, houdt ze in lijn met de tenen) en beweeg je Kua.

Ontspan (Sung) het middel
Komen we terug op de eerste regel. Sung is de term die vertaald kan worden naar 'alerte ontspanning'. Té ontspannen zorgt voor een blokkade van je Chi. Je moet een alertheid, wakkerheid behouden om de Chi te laten stromen. Eigenlijk is het Nederlandse woord ont-spannen (met streepje) een mooie term. Je haalt de spanning eruit.
Wanneer het middel gezien kan worden als de aanvoerder, dan hoort het een alerte ontspanning te hebben. Wanneer de aanvoerder van een voetbalelftal gespannen is, zal het team minder goed presteren. Wanneer de aanvoerder 'Sung' is, is er een goede kans om te winnen.

Je begrijpt vast al wel dat dit hele punt te maken heeft met je onderstel. Bijna inherent aan het leren van Tai Chi is dat er veel aandacht gericht wordt naar het 'bovenstel'. De uiterlijke vorm komt tot expressie in de armen en handen. Echter kan het bovenstel niet veel kracht genereren zonder dat het onderstel stabiel is en je bewegingen uit je middel komen.