U bevindt zich hier:

Oefening

Staande Chi Kung (1)

Staande Chi Kung (2)

Volledige gezondheid

Beschreven medische waarde van Tai Chi

Gedocumenteerde medische voordelen van Tai Chi

De Golden Flower gemeenschap

Energie - De echte leraar

Arm Cirkel Oefeningen

Po Chi oefeningen

De Tien Punten van Yang Cheng Fu

Yi leidt de Qi, Qi leidt de Li

De Wapenwet en Zwaarden

Kleine Cirkel Ademhaling

Energie Circulatie Oefeningen

Is Tai Chi Chuan the same as Taijiquan?

De Dui-fang

Boekenlijst

Uitgaven van Golden Flower Leden

Downloads

TQT Interview met Job Koesoemobroto

Algemeen:

Startpagina

Contact

Links

Copyright

Privacyverklaring

Disclaimer

Site-overzicht

Aantekeningen van een les over staande Chi Kung gegeven door Meester San Gee Tam aan een beginners groep

Onderwerpen:
Hoe correct te staan; Niets Doen; Het energieveld van de aarde; Je lichaam is een energie omzettende machine; Energie verzamelen; Energie bewaren; Energie opwekken; Energie (be)sturen; ‘Staan’ in de vorm; Wanneer het ‘Staan’ te oefenen


‘Staan’ is een het de belangrijkste basisoefeningen in de vechtkunst. Het is een van de meest eenvoudig en meest diepzinnige, maar ook de meest effectieve oefening voor innerlijke ontwikkeling. Innerlijke ontwikkeling wordt Nei-Gung genoemd en niet Chi Kung.

Het is echt Niets doen. Je brengt je lichaam op één lijn met het energieveld van de aarde. Je staat niet zomaar, maar wordt gedragen en gestuwd door meerdere krachten, waaronder de zwaartekracht. Zwaartekracht is een balans tussen het yin en yang van middelpuntzoekende en middelpuntvliedende krachten. We waden letterlijk in het energieveld van de aarde. Dit energieveld wordt al millennia gebruikt voor meditatie in Chi Kung en in natuurgeneeswijzen.
Je lichaam is in verschillende opzichten een energieomzettende machine. Op veel verschillende manieren zet je lichaam externe energie om en wekt het interne energie op. Met actief zijn verbruiken we energie evengoed als dat we het opwekken. Een manier om onze levensduur te verlengen is door minder energie te verbruiken. Heb je wel eens het gevoel dat je wilt opspringen om iets te gaan zeggen of te gaan doen? Nu weet je waardoor dat komt!

Je kan dus leren energie te bewaren door het minder te verbruiken. Verzamel energie. De botten zijn zo gevormd om het lichaam in lijn te brengen met het zwaartekrachtveld. De mystieke betekenis achter het symbool van het kruis is dezelfde als voor Chi Kung: de verticale lijn als symbool voor het ontvangen, de horizontale lijn voor het overbrengen van energie. Want alle energie die wij omzetten, wordt overgebracht naar het horizontale vlak…

Als je je arm voor je uithoudt, voel je het gewicht van je arm? Als je je botten correct in lijn brengt, wordt de kracht door je botten geleid. Het wekt een elektrische kracht op. Als je je arm buigt, wordt er door het piezo-elektrisch effect een stroom opgewekt en daardoor worden je botten versterkt. Het Staan doe je niet met spierkracht, maar je laat de zwaartekracht door je botten stromen. Ga gewoon staan en probeer te voelen hoe de zwaartekracht door je botten stroomt.

Het is erg eenvoudig en tegelijk heel ingewikkeld. Je leert geleidelijk, stap voor stap. Je zal merken (zoals bij Rolfing en Postural Integration) dat je je spieren wel moét gebruiken. Het is dus de kunst je energie zo optimaal mogelijk te laten stromen. Je kan je energie en kracht verder ontwikkelen dan je ooit voor mogelijk hebt gehouden. Je bent energie aan het opslaan. Om die energie te laten stromen, moet je je botten in lijn brengen en je armen ontspannen.

Het Staan is ook een hele krachtige oefening voor meditatie. Om in een meditatieve staat te komen moeten al je hogere energiecentra geopend worden. Door correct te Staan worden ze van laag naar hoog op een evenwichtige manier geopend; dat is beter dan eerst de hogere centra te openen, want dat kan je in moeilijkheden brengen.
Om correct te Staan, moet je je knieën in lijn met je tenen brengen, je gewicht breng je in het midden van je voeten. Je rug is recht, je kin niet vooruit laten steken en je armen zijn ontspannen. Trek vervolgens je heiligbeen naar beneden alsof er aan je staart(been) wordt getrokken. Het wordt naar BENEDEN getrokken, dus niet intrekken. Als je houding goed is, voel je je benen volstromen met Chi. Je krijgt het gevoel van spanning, maar het is geen spanning. Je wordt je bewust van de spierspanning, die het ontspannen tegenhoudt. Het is geen spierkracht, maar het correct in lijn brengen. In deze houding krijg je het gevoel alsof je lichaam de pees van een boog is, waar zachtjes aan wordt getrokken. Op het moment dat je de correcte houding hebt gevonden, ontspan dan gewoon. Je krijgt het gevoel dat je moet stoppen, maar dat is de bedoeling: we willen de spierspanning wegbranden.

Hou je ruggengraat recht. Als je het heiligbeen naar beneden hebt getrokken, blijf je rug recht houden. Voel of je spanning in je benen hebt en laat het los. Als je het gevoel hebt dat je buik naar voren komt, dan trek je jouw heiligbeen niet goed naar beneden, maar trek je het in. Zo Staan geeft je sneller, betere resultaten. Over de jaren zal het zijn vruchten afwerpen.

Hou je handen open zonder teveel spanning. Laat ook wat ruimte open onder je armen. Hou je ogen gelijk op ooghoogte en open zonder de spanning van ze ergens op te richten. Stel je ogen voor als ramen van een lege ruimte. Laat beelden door je ogen binnenkomen, in plaats van dat je gericht ergens naar kijkt. Probeer wel te voorkomen dat je wezenloos gaat staren, of dat je overfixeert.

Hou het puntje van je tong tegen je gehemelte. Maak als het moet kleine aanpassingen in je houding om de energie beter te laten stromen, anders blijf je stil. Door niet te bewegen, niet te praten en niet te denken, verzamel je de energie. Doe zelfs geen moeite om te kijken of te luisteren, VERZAMEL eenvoudig de energie.

(Na een paar minuten Staan in de eerste houding: Wu Chi)
Draai nu je handpalmen naar binnen en hou ze op mondhoogte. Strek je armen niet te ver, anders forceer je. Hou ze ook niet te dichtbij anders blokkeer je. Verschuif je gewicht iets meer naar de voorkant van je voet. Stel je voor dat de energie door je vingertoppen van de ene hand naar de andere hand doorstroomt.

(Tweede positie, voor het overgaan naar de derde positie)
Maak nu een reigersbek met beide handen en plaats je polsen ter hoogte van de nieren op je rug. Dit is een meer ontspannen positie. Verzamel de energie in je nieren. De nieren zijn een betere plaats om energie te verzamelen dan de borst, buik, onderbuik of hoofd. Op gevorderde leeftijd kan het goed zijn om je energie te verzamelen in de voorste lagere energiepunten.

Om af te sluiten gebruik de terugtrapbeweging om de normale circulatie in je benen te herstellen; deze beweging is ook bedoeld om de energie terug te brengen naar de nieren.

Voel je het verschil van 10 minuten Staan? Voel je je meer gegrond, wakkerder, opgewarmd? Mijn voeten voelen enorm!, zegt een leerling.

Staan is een hele krachtige oefening. Het is werkelijk de meest effectieve oefening voor het ontwikkelen van Chi. De enige manier om meer Chi te krijgen is als het direct wordt overgebracht, maar dat is van tijdelijke aard, dus is Staan nog steeds de meest krachtige manier.

Je kan elke positie in de Vorm zien als een oefening voor het Staan. Je leert het juiste evenwicht in de Vorm door te Staan. Dat wordt duidelijk als je Chi circulatie leert te begrijpen. De circulatie is een onderdeel van de bewegingen en structuur van de Vorm. Met de posities in de Vorm kun je je Chi circulatie verbeteren. Je leert geleidelijk aan de principes in je eigen lichaam herkennen. Wanneer je een principe eenmaal geleerd hebt, zal je het gewoon integreren. Als je de Vorm aan te oefenen bent kun je af en toe stoppen en blijven Staan in die houding. Elke beweging in de Vorm heeft een yin en een yang punt. Als je op het yang punt stopt en gaat Staan kun je bij jezelf nagaan of er echt energie opgewekt wordt. Een slappe of slordige Vorm is misschien goed genoeg voor ontspanning, het helpt je in ieder geval niet met het opwekken of (be)sturen van energie. Je moet de energie echt STUREN. Als je het niet stuurt, is er ook geen energie. Hetzelfde geldt als voor je gedachten: als je die niet stuurt, is er alleen maar chaos!

Als je de vorm doet is alles gericht op het in lijn brengen. Heel precies en heel bewust, de energie (be)sturend, als een golfbeweging. Alles beweegt in dezelfde golfbeweging. Voel je als een golf als je Tai Chi doet. Met de bewegingen in de Vorm wek je ook echt een energiegolf op. Let op dat effect als ik iemand duw: de vertraagde vloeiende beweging die diegene maakt lijkt op het dobberen op een golf. (San Gee Tam demonstreert een duw, de achterwaartse beweging van de persoon die geduwd wordt lijkt te stoppen, maar krijgt dan plotseling een nieuwe impuls, alsof de oorspronkelijke duw gevolgd wordt door een nieuwe golf van energie) Probeer als je de Vorm aan het doen bent het gevoel van een golfbeweging te krijgen.

Met het stappen in de Vorm, moet je je stevig gegrond voelen. Zelfs als je naar voren of naar achter beweegt voel dat je hele gewicht door je voet naar de grond wordt gekanaliseerd, alsof je verankerd wordt op de oceaanbodem.

Oefen het Staan. Je kan het Staan zelfs zittend oefenen! Als je gewoon rechtop zit op dezelfde manier als bij het Staan, zal het nog steeds je energie circuleren. Als je dat de hele dag door doet, zal je energieniveau heel beter voelen. Je voelt je weer als nieuw.

Je mag geen TV kijken terwijl je aan het Staan bent, maar het is prima om te Staan terwijl je TV aan het kijken bent! (iedereen lacht) Lachen is goed voor je Chi…