U bevindt zich hier:

Oefening

Staande Chi Kung (1)

Staande Chi Kung (2)

Volledige gezondheid

Beschreven medische waarde van Tai Chi

Gedocumenteerde medische voordelen van Tai Chi

De Golden Flower gemeenschap

Energie - De echte leraar

Arm Cirkel Oefeningen

Po Chi oefeningen

De Tien Punten van Yang Cheng Fu

Yi leidt de Qi, Qi leidt de Li

De Wapenwet en Zwaarden

Kleine Cirkel Ademhaling

Energie Circulatie Oefeningen

Is Tai Chi Chuan the same as Taijiquan?

De Dui-fang

Boekenlijst

Uitgaven van Golden Flower Leden

Downloads

Algemeen:

Startpagina

Contact

Links

Copyright

Disclaimer

Site-overzicht

Aantekeningen van een vervolgles over Staande Chi Kung, gegeven door Meester San Gee Tam.

Onderwerpen:
Het opwekken van energie; Energie bewaren en gebruiken; Hartklachten; Emoties; Jouw kijk op de wereld; Werken met een computerscherm


Laten we Staan wat gaan oefenen; energie opwekken

EERSTE POSITIE (Wu Chi):
Voel de balans met de zwaartekracht in je lichaam, zodat je gewicht precies door je centrum gaat. Je ogen gelijk op ooghoogte en vooruit gericht; handen geopend voor je dijen. Laat je ogen open zodat beelden gewoon binnen komen.

TWEEDE (LAGE) POSITIE:
Breng je handen naar voren als of je een mand vasthoudt. Verschuif je gewicht naar achter in de hiel van je voeten; zit in als of je op een stoel wilt gaan zitten. Als het pijnlijk is, kom dan iets omhoog, het is niet de bedoeling het inzitten te forceren. Je kan niet in deze positie blijven staan door spierkracht te gebruiken: goed getrainde mensen hebben het geprobeerd maar moeten binnen een minuut al opgeven! Door in deze positie te blijven staan zal de spanning in je benen gewoon weggebrand worden.

DERDE (HOGE) POSITIE:
Deze positie zorgt ervoor dat het hele bovenlijf en de nek ook geopend worden. Voel de energie via de vingertoppen tussen je handen doorstroomt (kijk uit dat je jezelf geen schok geeft!). Blijf van binnen ontspannen. Laat de energie van binnen stromen. Haal adem met je buik, niet met je borst. We gaan later aan de ademhaling werken.

VIERDE POSITIE:
Afsluitend, om de energie te verzamelen, vorm met beide handen een reigersbek en plaats ze ter hoogte van je nieren op je rug. Voel de druk van je handen en richt je aandacht daarop. Het kan zijn dat je het warm voelt worden of dat je daar de energie voelt stromen.

Als je veel energie opwekt, moet het ook gebruikt worden. Als het naar je maag gaat, wil je eten; als het naar je mond gaat, wil je praten; gaat het naar je borst, kun je hartproblemen krijgen…Die uitwerking heeft het echt.
Als je energie opwekt, is het belangrijk te leren hoe je het in je lichaam kunt BEWAREN. Het oefenen van Staan is belangrijk omdat we meestal, hoewel ons lichaam constant energie opwekt, die energie net zo snel kwijt zijn als dat we het op kunnen wekken. Door staande of zittende meditatieoefeningen, leer je hoe je jouw energie kunt verzamelen. Maar je kan het niet zomaar bewaren. Als je het zomaar bewaart, kan je er ziek van worden, bijvoorbeeld als er teveel energie naar boven stijgt, waar je hoge bloeddruk van kunt krijgen. De nieren zijn het lichaamsdeel dat in staat is de opgewekte energie bijeen te brengen en te verzamelen. Het is dus niet logisch om de energie rond je hart te bewaren. De gedachte zelf is nog niet een probleem, maar zodra de energie naar je borst gaat!…

Je emoties zijn als het ware energetische uitingen. Alles wat je voelt zijn energetische uitingen. Het is nooit zo dat je moe of bang bent, je projecteert die gevoelens alleen en interpreteert het leven vervolgens op die manier. Maar je merkt dat het leven ALTIJD aan het veranderen is. We kijken op een bepaalde manier naar het verleden en zeggen het leven is zo. Wie weet wat de toekomst brengt, er kan van alles gebeuren. De staat van je energie bepaalt je kijk op het leven. De ideeën die je hebt, zijn maar één gezichtspunt. Daar is nog geen sterke emotie of response mee verbonden. Pas als je er energie in stopt, dan komen de problemen! Heb je dat opgemerkt? Wanneer je de energie ergens naar toe laat gaan, krijg je de ervaring. Ik kan je bijvoorbeeld een ijsje geven, als je je dan bewust wordt van de energie [van onze interactie] heb je misschien wel het gevoel dat je aangevallen wordt!
Ik was een dag op straat gewoon naar iemand aan het kijken, toen er een meisje de trap af kwam gestampt, die mij aankeek en schreeuwde: HE, WAT MOT JE? Daar schrok ik heel erg van, want ik had dat gevoel helemaal niet. Haar energie was al door iets anders teweeggebracht. Hoe ze het interpreteerde toen ze me zag…het kwam door haar emotionele toestand dat ze zo reageerde toen ze me zag. Het heeft geen zin om je te verzetten tegen omstandigheden, het is al gebeurt. Het enige wat je kan doen is je reactie er op veranderen. Je kan tegen jezelf zeggen: ‘Hé, ik hoef er niet over de rooie van te gaan’. Ik moest bijna janken toen het gebeurde, het was zo’n emotionele klap, dat mijn eerste emotionele reactie was te gaan huilen. Het enige wat ik uit kon brengen was: ‘Sorry, ik had me niet gerealiseerd dat het verkeerd is om naar iemand te lachen’. Onmiddellijk verschoof de energie terug naar haar en begon ze zich af te vragen ‘hoe zit het met mij?’.

Dus, over het algemeen, is het beter je energie te laten zinken en het niet te veel omhoog te laten komen. Maar helemaal niet omhoog komen is ook een probleem. Het Staan oefenen kan daarbij helpen.

Sommige mensen mediteren, dat wil zeggen, zitten. Maar als hun energie al te hoog is, kunnen ze niet echt mediteren, wordt de onbalans versterkt, waardoor ze echt NIET kunnen mediteren!

In feite is de hele Vorm gebaseerd op Staan; het is gebaseerd op balans, uitlijnen en het optimaliseren van de interne doorstroming. Je rug is recht, trek je heiligbeen naar beneden: dat opent je ruggengraat en laat de energie doorstromen. Je nek recht, geen ‘kippennek’: dat helpt de doorstroming in je torso en hoofd. Eerste positie: het gewicht in het midden van je voeten. Voel overal of je blokkeert of je lichaam spant en ontspan daar. In het begin voelt bijna iedereen VEEL weerstand, plotseling bedenk je je van alles wat je op dat moment moet doen. Daar tegenover is er een omslagpunt waar er ineens geen tijd en geen pijn meer is, je lichamelijke zelfbewustzijn verdwijnt en je kan het Staan uren lang volhouden. Het is zoals de ‘tweede adem’ [endorfine] bij het hardlopen, na verloop van tijd wordt het lopen ineens makkelijker, moeiteloos.

De tweede positie is een lagere houding, een yin positie, zoals het inzitten in de Vorm.

De derde positie: handen hoog op gelijke hoogte met je mond. De afstand van je handen moet zo zijn dat verder van je af geforceerd voelt en dichterbij te gesloten. Er is geen standaard positie die voor iedereen goed is, je voelt zelf wat goed is voor jou. De bedoeling is om de houding te vinden waar de Chi circulatie het best is.

Je kan dit ook zittend doen!

Een ander punt is het effect van elektromagnetische velden. Uit onderzoek in Europa is gebleken dat elektromagnetische storing leukemie bij kinderen kan veroorzaken. Chi Kung herpolariseert de cellen in je lichaam. Het is tevens bewezen dat het zitten voor een computerscherm ook je energie herpolariseert. [Na het werken met een computerscherm] ga rechtop zitten, even schudden en doe wat Chi Kung zodat je energie weer gegrond voelt. Doe dus je best met oefenen. Je doet het eerder goed dan fout, en zolang je langzaam vloeiende, ontspannen en open bewegingen maakt, is het goed. In ieder geval willen we niet dat T'ai Chi de zoveelste bron van stress voor je wordt! Je zult merken dat T'ai Chi leren spontaan en natuurlijk gaat: relax, en maak er iets leuks van!