U bevindt zich hier:

Een levende leer

Golden Flower Tai Chi™

Tai Chi Training

Tai Chi Vormen

Opwarmoefeningen

Interactieve Oefeningen

Chi Source - De Bron van Energie

Meditatie

Energiecultivatie

Algemeen:

Startpagina

Contact

Links

Copyright

Disclaimer

Site-overzicht

Schudden en Ademen

Dit is een serie losmaakoefeningen, die is ontworpen om de ademhaling in beweging te brengen en het lichaam - in het bijzonder de gewrichten - los te maken.
Het op natuurlijke wijze door het hele lichaam laten bewegen van de adem is één van de meest belangrijke dingen om te leren. Tegenwoordig hebben de meeste mensen geleerd om hun ademhaling te beperken en dit kan tot vele (emotionele en mentale) ziektebeelden leiden. Deze oefeningsset is ontwikkeld om de ademhaling en het lichaam op een veilige, gemakkelijke en natuurlijke wijze te openen.
Er zijn ongeveer 100 aparte oefeningen en het idee is om het lichaam los te schudden met zo min mogelijk inspanning, dat wil zeggen niet aan de spieren vast te blijven hangen maar gewoon de individuele lichaamsdelen te laten bewegen. Tegelijkertijd richt je je, weer met weinig inspanning, op een diepe ademhaling en laat zo alle spanning los. Daardoor wordt de gezonde energie van het lichaam in staat gesteld te circuleren en zichzelf in balans te brengen. Ook openen zich geleidelijk de gewrichten, wat essentieel is om de vitale energie (chi) te laten stromen. (Merk op dat dit verschilt met Yoga, dat de spieren oprekt en niet noodzakelijkerwijs de gewrichten opent

De Opwarmingsset

Dit is een serie oefeningen, die kan worden gebruikt om het lichaam, de geest en de energie in gereedheid te brengen "op te warmen" voor het oefenen van de vorm. Deze oefeningen worden langzaam, soepel en beheerst uitgevoerd. Meestal brengen zij een gevoel van ontspanning, maar ze kunnen ook intensief zijn, omdat zij helpen de energiestroom in je lichaam in balans te brengen.

Ademoefeningen

De ademhalingsoefeningen zijn gericht op het vrijmaken van de adem. Momenteel gebruiken we een "Buikpomp"-oefening om het gehele buikgebied los te maken. De buik is de grootste ruimte in het lichaam en herbergt de meest essentiële organen. Het is om vele redenen een zeer belangrijk gebied.
In de vele jaren waarin hij met mensen heeft gewerkt, heeft Meester San Gee Tam gezien dat dit gebied door het lichaam wordt gebruikt om daarin emotionele spanningen en onderdrukte gevoelens op te slaan. Vaak legde hij gewoon zijn hand op iemands buik en ging die persoon in een diepe emotionele "catharsis" (reiniging), waarbij emoties loskwamen die over een periode van maanden of zelfs vele jaren waren opgeslagen. Je kunt dus begrijpen hoe belangrijk deze oefening is om iemand los te maken - zonder het doen van deze vorm van opruiming/reiniging, zal wat je ook doet minder effectief zijn.

Luie Katstap

Deze oefening ontwikkelt de basisstap, die in de Golden Flower vorm wordt gebruikt. Je loopt als een luie kat, waarbij je al het gewicht van het ene been naar het andere been overbrengt. Het doen van deze oefening helpt je begrijpen hoe je de benen in de vorm gebruikt en helpt ook om je beenspieren en gewrichten te ontwikkelen waardoor het gemakkelijker wordt om de vorm te doen.
Er zijn twee variaties, elk met twee manieren van stappen. Beginners starten met een rechte houding en precieze bewegingen. Dit helpt hun te begrijpen hoe in de vorm moet worden gestapt. Voor gevorderde studenten gebruiken we een "dronken katstap"-variant, waarbij het bovenlichaam achterwaarts en voorover leunt. Dit helpt de gewrichten verder te openen en een beter evenwicht te ontwikkelen.
De twee manieren van stappen zijn een normale stap en een zwevende, glijdende (scannende) stap. Met deze stap kun je de vloer met je voet scannen, terwijl je je daarbij voorstelt dat je voet door een magnetische verbintenis met de diepten van de aarde is verbonden. Dit helpt te gronden en het bewustzijn in de benen te ontwikkelen.

Zwaanstap

Dit is een andere oefening, die helpt de dynamische beweging van het onderlichaam in de vorm te leren begrijpen. Deze oefening is een "Peng"(afweer) naar een hoek, het oppakken van de bal, dan stappen en vervolgens een afweer naar de volgende hoek, waarbij de oefening langs een lijn voortgaat. Deze oefening richt de aandacht op het stappen en het bewegen in een correcte overgangshouding, waarbij de kruin, het perineum en de hiel van de voet die het gewicht draagt, in elkaars verlengde gelijkgericht zijn.